ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово

Ние четем в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово

Осми етап 2022-2023

Четящо човече


 В навечерието на Деня на народните будители, децата и учениците от ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово, се включиха в Националната седмица на четенето.
Инициативата се провежда в изпълнение на т.9.3.1. от План за дейността на РУО – Пловдив за учебната 2022 – 2023 година. Стремежът ни е, чрез включването в инициативата, да популяризираме добри практики и отношение на децата и учениците към книгата, да способстваме за развитие на читателската активност и творческо писане.
Най-малките, децата от Подготвителна група към училището, изработиха къщите на трите прасенца, впечатлени от едноименната приказка на Братя Грим.
Седмицата премина с множество дейности, свързани с интереса на децата към четенето, по предварително заложена програма.
В първия ден малките ученици твориха по темата „Илюстрация на любима приказка“. Първокласниците изписаха с пластилин думи с изучените до момента букви, изработиха от хартия „Четящо човече“, което ще бъде неотменно до тях в периода на ограмотяването.
Вторият ден премина емоционално. На гости ни бяха родители, които прочетоха любима приказка от детството си. В прогимназиален етап се проведе конкус „Най-добър четец“.
В третия ден от инициативата четвъртокласниците посетиха децата от Подготвителна група към училището. Четвъртокласниците прочетоха приказка на децата и им подариха ръчно изработени картички и нови детски книжки. Четвъртокласниците бяха гости и на най-малките – първокласниците. Зарадваха ги с подаръци и книжки за класната библиотека. Шестокласниците бяха гости на второкласниците. Запознаха ги с традициите и празниците в българския фолклор – Димитровден.
Четвъртият ден най-големите ученици от начален етап показаха умения за четене на известни басни, поставени в различни позиции и с препятствия за тяхното бързо прочитане. Антискучното четене се оказа интересно и предизвика радост. Учениците от прогимназиален етап имаха творческа задача да напишат есе на тема: „Чета, защото...“.
Във всяка инициатива, свързана с четене, учениците от ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово се включват активно и с желание. Четенето продължава!





Седми етап 2021-2022

"Походът на книгите" (02.04.2022 г. - 23.04.2022 г.) 

В цял свят на 2. април се чества Международният ден на детската книга. Неслучайно празникът съвпада с рождения ден на датския писател Ханс Кристиан Андерсен, който е създал едни от най-великолепните приказки на всички времена. От малък е надарен с богато въображение и артистични заложби, има развита фантазия и винаги е замечтан. Светът около него оживява – купичката, лъжичката, вилицата, уличният фенер... и разказва собствена история. "Няма по-хубави приказки от тия, които създава самият живот", казва Андерсен, с което показва колко правдиви и истински са неговите истории.

И тази година в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово отбелязахме с инициативи, някои от които съвместно с НЧ "Наука - 1919 г." - с. Крумово, "Походът на книгите" в периода 02.04.2022 г. - 23.04.2022 г.

Учениците от трети и от четвърти клас почетоха Деня на книгата с четене в домашна обстановка. Третокласниците създадоха и илюстрации на приказки. Четвъртокласниците изготвиха елекронни книжки в платформата WriteReader.

По инициатива на читалището, децата от ПГ чуха "Вкусна бъркотия" на Евгения Войнова, а Митко от 3. клас прочете приказката "Лисицата и таралежът". След това децата от подготвителната група изработиха единия от героите в приказката - лисичка от хартия, и разгледаха книжките, които бяха донесли от читалището.
На среща в читалището, деца донесоха свои книжки, разгледаха ги и ги обсъдиха, решаваха ребуси, лабиринти, загадки, четоха и всеки от тях изработи по един книгоразделител.

На гости на четвъртокласниците бе известният пловдивски художник Иван Чакъров - бивш възпитаник на училището ни. Той прочете на учениците едно от писмата на Патиланците от едноименната книга на Ран Босилек (Генчо Негенцов). Художникът нарисува на дъската кон и постави задача на учениците да го преобразят в литературен герой. Четвъртокласниците бяха активни - превърнаха коня в Еднорог и в Пегас. Впечатляваща бе срещата на учениците с Иван Чакъров. Той е автор на портретите на Ботев и Левски до географската карта в двора на училището ни и много помага на училището ни, за което му благодарим.

„Какъв ще бъде утрешният свят силно зависи от въображението на тези, които се учат да четат днес“, казва Астрид Линдгрен.

 Клип - Международен ден на детската книга, 4.клас, ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово: 


Международния ден на ръкописното писмо/почерка

 
 И тази година учениците от ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово, се включиха с различни инициативи, за да отбележат Международния ден на ръкописното писмо/почерка (Handwriting Day). Всеки човек притежава различен почерк. Почеркът ни се оформя и променя с времето, но носи свой индивидуален отпечатък. Изкуството на почерка е изобретено 3400г. пр.н.е. в Месопотамия, но добрите умения за писане и днес са знак за статут.
Най-малките ученици, от 1.клас и 2.клас, се запознаха с началото на развитието на писмеността. Те научиха много неща - за първите просветители, за писането на пясъчник и върху дъска с парафин, както са се обучавали в килийните училища през Възраждането. Разбраха, че в стари времена всяка буква не е била само буква, а е означавала и дума – този факт много ги впечатли. Те положиха старание и красиво преписаха текстове в тетрадките си. Добавиха и рисунки, с които илюстрираха написаното.
Третокласниците имаха творческа задача – да създадат приказка. Много и разнообразни бяха текстовете, които създадоха и богато илюстрираха с рисунки. Учениците от 3.клас и от 4.клас имаха за задача да напишат писмо. Писането на писмо се изучава в часовете по български език и литература в начален етап. Учениците от 4.клас разгледаха и различни варианти, които същестуват в изписването на буквите – изключително красиви и атрактивни по време на Възраждането, изпълнени с много символи, знаци. Те разгледаха графични колекции от т.нар. заглавки (стилизирани букви), опитаха се сами да създадат подобни. Създадоха постер по темата. По този начин те се докоснаха до изкуството на писането. Учениците споделиха, че са виждали такива заглавки в някои от книгите с приказки, които са чели.
Учениците от прогимназиален етап се включиха с радост в инициативата "С Ботев в сърцата", свързана с Деня на ръкописно писмо - 23.януари. Те преписваха известни мисли и цитати от творби на патрона на нашето училище - Христо Ботев. Седмокласниците също се присъединиха, въпреки, че се обучават в ОРЕС.
Въпреки факта, че в света на дигитализацията клавиатурата измества писането на ръка, днес учениците ни доказаха, че ръкописното писмо е живо. Инициативата създаде емоция, която дълго ще се помни.

2. Клип в youtube на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=N4bpTZtB_6M

Шести етап 2020-2021

ОТБЕЛЯЗВАНЕ НА ДЕНЯ НА РЪКОПИСНОТО ПИСМО/НА ПОЧЕРКА, 23.01.2021г. В ОУ „ХРИСТО БОТЕВ“- С. КРУМОВО

Замисляли ли сте се дали имате добър почерк? Поглеждали ли сте със завист почерка на приятеля си? Практикуването на Вашия почерк е важно сега повече от всякога, особено в свят, в който толкова рядко се използва като средство за комуникация. С компютърните клавиатури често забравяме добрия стар метод на писане на ръка. Насърчихме учениците да вземат химикал и лист и да покажат уменията си. Няма официална причина да празнуваме Деня на почерка, но той е добра причина да могат хората да оценят изкуството на почерка.

На 23 януари се отбелязва Денят на ръкописното писмо/на почерка (Handwriting Day). Според историците, изкуството на почерка е изобретен през 3400 г.пр.н.е. в Месопотамия, там хората пишели „клинопис“ – на глинена плоча. Оттам изкуството на писане се разпространява в Египет, след това в Рим и в останалата част на Европа. Добрите умения за писане се превръщат в знак за статут; кралските семейства са единствените, които са научени да пишат правилно. През 1700-те години са създадени първите училища по почерк и писане на книги, в които се обучават писари.

С навлизане на компютърните технологии и средства за комуникация, все по-често стои въпросът - клавиатура или ръчно писане? Учениците от ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово, отбелязаха този ден по своеобразен начин. Масово бе участието на учениците от начален етап, въпреки че в инициативата не липсваха и представители на ученици от прогимназиален етап. Най-малките ученици, 1. и 2.клас, са много старателни при изписване на буквите. Освен препис – краснопис, второкласниците написаха и първите си ръкописни писма. Учениците от 3. и 4.клас тепърва оформят почерците си и е много забавно да се наблюдава този процес. Почерците на седмокласниците ни очароваха с проява на креативност в стила на писане.

Не се отказваме да пишем на ръка, защото е полезно и важно. Не бива да забравяме, че ръчното писане развива мозъка и креативността на човека. Клавиатурата не може да замени писането на ръка. В класовете поговорихме за ръчното писане, за почерка и как "по почерка ще ни познаят", защото той е лицето ни пред света (в случай, че пишем писмо на някого ръчно) и, че почеркът, донякъде, показва и нашия характер. Почеркът е толкова уникален за човека, колкото и пръстовият отпечатък. Има и разпознаваеми почерци, напр. този на нашия патрон – Христо Ботев. Учени твърдят, че по почерка на човек може да се разбере повече, отколкото той би могъл да разкаже за себе си. За да се вникне по-задълбочено в личността на човек, е създадена и науката графология. Графолозите изучават почерка, за да определят точността на историческите документи или да направят личностен или психологически портрет на човек.

Учениците ни вложиха старание в препис на текстове, така се запознаха и с творчеството на българските писатели. Старанието и красивото писане на ръка не трябва да е самоцел, само в един ден - всеки ден трябва да се стараем да пишем чисто и красиво! Модерно е и звучи малко налудничаво, но никога не знаеш колко забавно може да бъде, докато не го направиш!

Инициативата отразихме в клип, публикуван на следния линк: https://www.youtube.com/watch?v=PXpPw9s6QGk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2BNZXcO81fo-dg1O-oYXZouYHb066HyC-Q8gGoHrQjheElCuHcrnpfYfw


НАЦИОНАЛНА СЕДМИЦА НА ЧЕТЕНЕТО

„ЧЕТЕНЕТО – ВЪЗМОЖНО“

Четенето - възможно, дори и в условия на Обучение в електронна среда от разстояние!
Учениците знаят, че добрият читател:
- харесва книгите;
- научава повече за авторите им;
- препоръчва на други да четат;
- чете на по-малките;
- илюстрира любими моменти от книга;
- записва си цитати от книга;
- задава си въпроси;
- преживява историите;
- представя си героите;
- преразказва;
- разговаря за прочетеното.

В изпълнение на т.1.1.1. от Регионален план за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността, ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово, за поредна година, се включва в инициативата "Национална седмица на четенето" в периода 07.12.2020г. - 12.12.2020г. със следните теми по класове:

Iа клас: „Чета, пиша и рисувам“; „Чета на мама и на тати“

Първокласниците четоха, писаха и рисуваха любими приказки. Малките, неукрепнали ръчички, създадоха великолепни преписи и ги илюстрираха. С голямо вълнение те влязоха в ролята на четци и четоха на мама и на тати.

IIа клас: „Любимите приказки на мама и на тати от тяхното детство“; „Чета приказка на братчето/сестричето си“; „Проект на тема: Обичам да чета, защото…“

В онлайн връзка чрез платформата, родителите на второкласниците разказаха любими приказки от своето детство. Много вълнуващо за малките ученици! Те бяха любопитни да разберат какви ученици са били техните родители.

IIIа клас: „Презентирам книгата, която чета“; "Със семейството пред Коледната елха с книжка в ръка"; „Препис на стихотворение от Петя Дубарова“; „Е-книжки в платформата writereader.com

Второкласниците презентираха книжка, която четат, по много интересен начин в онлайн връзка. Четоха с мама, с тати, с бати, на по-малкото си братче/сестриче; на кучето... И се забавляваха! Научиха коя е Петя Дубарова. Докоснаха се до някои нейни творби, писани за деца. Преписаха и илюстрираха любимо нейно стихотворение. Създадоха е-книжки в платформата writereader.com. Създадоха 6 е-книжки. Някои от тях можете да прочетете и да разгледате на следните линкове:
- "Коледа" - автор Мая Николова, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/b3c80275-5953-423c-9f88-f38417ae3d81
- "Моята Коледа" - автор Станислава Димитрова, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/686129d8-8b3b-461c-90d9-1b1230c786a1
- "Приятели" - автор Никол Гемишанова, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/838b0780-500e-404e-a1bf-77adee96c95d
- "Коледа" - автор Александър Андреев, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/5b585e96-0cc7-4c52-afee-533738507a4d

IVа клас: „Съчинение в рисунка“

Четвъртокласниците обичат да четат! Задачата им бе да напишат съчинение „Моята любима книга“ в рисунка. Учениците нарисуваха разтворена книга, и в нея написаха съчинението. Книгите, които те четат, са интересни и увлекателни: „Кърпена глава“; „Хари Потър и Философският камък“; „Дневникът на един дръндьо“ и др. Някои четвъртокласници споделиха в съчиненията си, че обичат да четат книги, защото те ги отнасят в друго измерение, в друг свят; че чрез книгите те си правят изводи за това кое е добро и кое – лошо.

   
Vа клас: „Преписвам откъс о любима книга“

Петокласниците изявиха желание да преписват откъс от любима книга. Чрез препис на любими цитати, обогатяваме речта си и по-свободно си служим с нея.

VIа клас: „Книгата, която чета – правя книжка с текст и картинки с помощта на Информационните технологии“

Шестокласниците четат по-сериозна литература. Задачата им бе да съчетаят четенето с уменията, придобити в часовете по Информационни технологии. Създадоха кратки книжки с откъси от любими книжки, като вградиха и снимка по темата.

VIIа клас: „Съчинение на тема: „Чета, защото…“

Седмокласниците разсъждаваха по темата: „Чета, защото…“. Големите ученици споделят следните мисли: „Четенето на книги е едно велико преживяване.“; „…подготвя ни за важни решения“; „…с книгите развиваме въображението си“; „Чета, защото речникът ми се обогатява.“; „…защото четенето е зарибяващо.“; „Започна ли веднъж, след това няма спиране.“; „Книгата е билет, с който бягам от реалността… Не защото не мога да живея в реалността, а защото избирам да имам сто различни живота.“.

Ние продължаваме да четем! А Вие?








Пети етап 2019-2020

ДЕЙНОСТИ ПО РЕАЛИЗИРАНЕ НА НАЦИОНАЛНАТА СЕДМИЦА НА ЧЕТЕНЕТО - 09.-15.12.2019 г.

  В изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020), и тази година ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово се включва в инициативата Национална седмица на четенето с редица дейности и мероприятия, които целят повишаване на грамотността. Тази година Националната седмица на четенето се проведе в периода 09-15.12., като изпълнихме дейностите, заложени в предварителната програма. 
Второкласниците имат инициатива, наречена "Тетрадка за писма". 
В ПЪРВИЯ ДЕН от седмицата те представиха своята инициатива на първокласниците и на третокласниците. Всяка седмица един от второкласниците пише писмо в специална тетрадка и чете писмото на съучениците си (споделя преживявания, впечатления от посещения и т.н.). Интерес към "Тетрадката за писма" проявиха и учениците от трети клас, на които второкласниците гостуваха. Третокласниците също ще имат такава тетрадка. Заразно е! Защото, да четеш е модерно!
ВЪВ ВТОРИЯ ДЕН от седмицата настана истински "Маратон" на четенето. Ученици четоха на по-малките ученици; на гости ни бяха родители, които в Час на класа четоха свои любими приказки. В този маратон се включи и г-жа Жанина Костова - зам.-директор на училището ни, която прочете (знаеше почти наизуст) любимата си приказка от нейното детство "Медената питка".
През ТРЕТИЯ ДЕН дейностите продължиха със състезания по краснопис в начален етап и по правопис в прогимназиален етап. В прогимназиален етап за победител бе излъчена Ива Караджова от 6. клас.
Дейностите, заложени и изпълнени в ЧЕТВЪРТИЯ ДЕН от седмицата на четенето бяха свързани с подаряване на любими свои книжки на по-малки деца. Второкласниците подариха любими свои книжки на първокласниците и четоха заедно. А първокласниците посетиха децата от Подготвителната група към училището и им подариха книжки.
С "Българска класическа литература" - учениците от прогимназиален етап четат вечни български творби, завърши тази седмица, наситена с разнообразни дейности.
Особена гордост е, че в Националната седмица на четенето НЧ „Наука-1919г.“ – с. Крумово проведе своя Коледен концерт, на който, традиционно, се награждават най-активните читатели на читалищната библиотека. И това бяха нашите ученици - Мая Николова (2. клас) и Даяна Шивикова (5. клас).
Но четенето не спря дотук. Продължи четене в домашна обстановка в почивните дни. Защото е уютно и топло вкъщи да четеш на мама, на баба и дядо, на по-малкото братче или сестриче. Ние продължаваме с четенето. А Вие?
За допълнителна информация изготвихме клип, събрал емоцията на Националната седмица на четенето в ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово.



Четвърти етап 2018-2019

  В изпълнение на т. 1.1.7. от Регионален план за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността, в ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово се отбеляза 23 януари – Ден на ръкописното писмо/на почерка под надслов:

„ПИСАНОТО СЛОВО ОТВАРЯ ВРАТИ“


Историята на красивото писане на ръка е неразривно свързана с историята на писмеността и почерка. Стилът на писане се нарича краснопис. 
В днешно време често се задава въпросът: трябва ли да пишат децата ръкописно? Ето няколко причини:
1. Писането на ръка е добро за мозъка.
2. Писането на курсиви помага на децата по-добре да разбират думите. По някаква странна причина това им помага да събудят мозъка си, да развият други важни умения.
3. Ще могат да четат стари текстове, тефтерчето на Левски, стари писма и т.н.
4. Доказано е, че писането на ръка помага на деца, страдащи от дислексия.
5. Не на последно място, бележките, написани на ръка, са далеч по-ефективни от един безличен имейл.
Чрез тези мисли учителите насочиха учениците към отбелязването на 23 януари – Ден на ръкописното писмо/на почерка. Откакто все по-често ни се случва да използваме двуеточието и дясната скоба, за да изразим радост или усмивка, страстите, облечени в думи, позатихват и на тяхно място се появяват кратките, но изразителни емотикони. Освен краткост, писмата в днешно време се отличават и със светкавична бързина, тъй като вече обменяме информация по съвсем различен начин. Общуваме толкова бързо, че в суматохата като че ли загубваме или просто пропускаме част от посланията. Постоянен е достъпът до електронна поща, всички роднини, приятели, познати са „на eдин клик“ разстояние. Дали обаче не губим по нещо от раздялата с добрите стари писма…?
В инициативата се включиха учениците от начален етап и петокласниците. Най-малките ученици, първокласниците, показаха умения, като чрез моделиране с пластилин, изписаха имената си. Забавляваха се и бяха много щастливи и горди от резултата. Те проведоха и състезание по краснопис и оформление на текст. Състезания по красиво писане се проведе и в останалите класове от начален етап в ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово.
Редица изследвания доказват, че връзката между писането на ръка и образованието и далеч по-дълбока, отколкото ние си представяме. Писането на ръка спомага да „задържаме“ повече и по-бързо информацията, която ни трябва, както и да генерираме повече идеи. Психолози твърдят, че писането на ръка отключва мозъка. Надяваме се и работим в посока красивото писане да не е само за ден, защото „Писаното слово отваря врати“.


НАЦИОНАЛНА СЕДМИЦА НА ЧЕТЕНЕТО

22 – 26 октомври 2018г.


Грамотността е основа за растеж във всички области. В изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността, ние, учителите от ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово, се присъединяваме към инициативата и подкрепяме максимата: „Един час прекаран в четене, е час, откраднат от Рая“ (Тома Уортън).
ДЕН ПЪРВИ, 22 октомври 2018 г.

Учениците четоха - „Антискучно четене“. Чрез творчество и иновации, в различни варианти бяха поднесени текстове, които не ги затрудниха. Децата изпитаха удовлетворение от интересния начин на представяне на текстовете и със завидно умение се справиха с поставените задачи („палав текст“, „намери думите в текста“, „четене наопаки“, „четене със задача“, „няма ред“, „четене с решетка“, „въртящ текст“, „текст с картинки“, „заплетен текст“, „непрекъснат текст“, „замъглен текст“, „объркан текст“, „скрит текст“, „четене с липсващи букви“, „обърнат текст“, „диафилм“ и „филм“).
  
Група ученици от 4. клас посетиха малките деца от Подготвителна група към училището и прочетоха любими приказки и разкази. Децата бяха запленени от прочетеното от големите ученици и слушаха в захлас. „Помогни ми да прочета“ се оказа доста интересна инициатива за децата от Подготвителна група.

Тъй като първия ден от Националната седмица на четенето съвпадна с провеждания в училище Ден на таланта , учениците от начален етап, включени в секция „Рисувам“, илюстрираха любими приказки.
ДЕН ВТОРИ, 23 октомври 2018 г.

Учениците от прогимназиален етап разсъждаваха на тема: „Чета, защото…“. Най-активните ученици от 5., 6. и 7. клас представиха в писмен вид изложенията си.
ДЕН ТРЕТИ, 24 октомври 2018 г.

„Най-добър краснописец“ - Учениците от 1. и 2. клас показаха чрез красиво писане как са овладели основните форми на графичната и писмената система на българското писмо. Първокласниците апликираха и моделираха изучените букви и „изписваха“ с тях учени думички.По-големите ученици от начален етап, учениците от 3. и 4. клас пък проведоха състезание „Най-добър четец“. Петокласниците представиха по интересен начин пред съучениците си прочетена книга.
ДЕН ЧЕТВЪРТИ, 25 октомври 2018 г.“В книгите се крие особено очарование – те ни носят наслаждение, говорят с нас, дават ни добър съвет и стават наши приятели“ (Франческо Петрарка). Както всяка година досега, един от дните от седмицата на четенето е посветен на „Походът на книгите“. В желанието си да покажат на по-малките си другарчета света на книгите, ученици от втори и четвърти клас подариха своите детски книжки на малките ученици от първи и втори клас. По този начин спомогнаха да запалят интереса у малките ученици към книгата и попълниха класните им библиотеки. Първокласниците още не могат да четат, но обещаха, щом се научат да четат, да прочетат книжките.Учениците от 5. прогимназиален клас представиха „Енциклопедия за малките“ – проекти на енциклопедична тематика, на малките деца от Подготвителната група към училището. 
 

ДЕН ПЕТЪК, 26 октомври 2018 г.„Има множество малки начини да разширите света на детето си. Любовта към книгите е най-добрият от тях“ (Джаки Кенеди Онасис). Петия ден от Националната седмица на книгата посветихме на гостите в училище – „Петъчен гост“. Поканихме родители, които със своя пример и любов към книгата, да ни покажат какво е за тях книгата. В училищна възраст е важно да се изгради желание за четене, любопитство към книгата и познанието. А какъв по-добър начин за постигането му от това, родителите да ни покажат как го правят. Подготвителна група и класовете от начален етап бяха посетени от родители, които четоха свои любими приказки, почерпиха ни и ни подариха книжки. Личният пример е много важен за възбуждане на интереса на малкия ученик към книгата. Второкласниците отбелязаха с работни листове наближаващия празник – Деня на народните будители.Учениците от 3. и 4. клас ни показаха, че за четенето граници не съществуват. Те четоха на различни места в двора на училището, сред природата – „Четене без край“. Третокласниците показаха изработени информационни книжки (лапбук), посветени на 1-ви ноември – проект „Будители“. Четвъртокласниците също изработиха постери за празника.Изпълнихме в максимална степен инициативите, които бяхме заложили. Четенето продължава…, защото: „Хората престават да мислят, когато престанат да четат“ (Дени Дидро).
Повече информация за проведената Национална седмица на четенето в ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово, може да откриете на Facebook-страницата на училището и в YouTube

Трети етап 2017/2018


Ние продължаваме с четенето. А Вие?



  В Световния ден на книгата и авторското право (на английски: World Book and Copyright Day (International Day of the Book; World Book Days) в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово започна поредната инициатива "СЕДМИЦА НА ЧЕТЕНЕТО". 23 април е символична дата за световната литература и е определен за честване от ЮНЕСКО при ООН. С празнуването на този ден в целия свят, ЮНЕСКО се стреми да насърчава четенето, издателска дейност и защитата на интелектуалната собственост чрез авторското право. Денят е празнуван за първи път през 1995 г. Идеята е младите хора да открият удоволствието от четенето и да зачетат приноса на тези, които допринасят за социално-културния прогрес на човечеството.



Седмицата на четенето е заложена в Годишния план на ОУ „Христо Ботев” – с. Крумово и се провежда за пореден път през тази учебна година. През ПЪРВИЯ ДЕН от седмицата четвъртокласниците поканиха малките ученици от ПГ, за да им почетат от книжките, които имат в класната си библиотека. Увлечени, впечатлени и въодушевени от представянето, децата разглеждаха с интерес енциклопедиите, от които може да се научат много и интересни неща. Участниците в инициативата "Книги за смет" бяха донесли книжките, които получиха при предаване на пластмаса за рециклиране, и почетоха на класовете си от тях.


През ВТОРИЯ ДЕН от седмицата учениците от I и II класове четоха български народни приказки. На учениците от III и IV класове, шестокласниците четоха юнашки народни песни, които много им допаднаха. Те се поинтересуваха къде могат да прочетат още от народните песни.

В ТРЕТИЯ ДЕН учениците от всички класове четоха приказки на народите и попиваха мъдростта на вековете.

ДЕН ЧЕТВЪРТИ от седмицата на четенето в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово. Третокласниците и четвъртокласниците редиха синкуейн - петстишие - стихотворение от пет реда без рима, отговарящо на правила. Продължава инициативата "Подидаскал" за един час сред учениците от VI клас. Днес ученик влезе в ролята на учител и проведе час по български език на тема: "Упражнение върху еднородни части". Ученици от прогимназиален етап четоха хайку и се запознаваха с част от културата на Изтока.

ДЕН ПЕТИ - В петия ден от седмицата на четенето седмокласниците се запознаха с лириката на един от българските класици - най-нежният български поет - Яворов. Обект на внимание бяха както творби със социална тематика като "Градушка" и "Хайдушки песни", така и прекрасните любовни стихотворения ("Две хубави очи", "Вълшебница"). Група ученици от втори, трети и четвърти клас от "Театрална магия" взеха участие в театралния фестивал "Театър - Игра - Живот", организиран от община Пловдив. Те изиграха епизод от "Вълкът срещу козата и трите й козлета" по Недялко Йорданов, с музика на Хайгашод Агасян. Учениците показаха един урок за доброто, от който разбрахме, че "макар да е жилаво злото, в човека все пак побеждава доброто". На сцената малките театрали показаха умения и артистичност. Получиха заслужени аплодисменти както от публиката, така и от журито на този форум.

Четенето продължи и в почивните дни. Четохме на открито. Четохме на братчета, на сестричета. И на домашните любимци четохме. Ние продължаваме с четенето. А Вие? 

В Националната седмица на четенето в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово, в периода 11 - 15 декември 2017 г. проведохме:


ДЕН ПЪРВИ, понеделник, 11 декември 2017 г. Открихме Националната седмица на четенето. Сред учениците се проведе дискусия на тема: "Какво обичам да чета?". Децата разказваха за своите интереси, кое ги провокира да четат, научихме за любимата и предпочитана от тях тематика. 
ДЕН ВТОРИ, вторник, 12 декември 2017 г. Шестокласници и седмокласници представиха свои проекти пред четвъртокласниците. Запознаха ни с Великата Китайска стена, Колизеума, Статуята на Свободата. За малките ученици това бе много полезна и приятно поднесена информация. Любопитството на малките ученици бе голямо. Те обещаха, че ще прочетат още за тези световни паметници на културата и изкуството.
ДЕН ТРЕТИ, сряда 13 декември 2017 г. - по-големите ученици подаряват на по-малките своя книжка. Учениците от III клас подариха свои книжки на най-малките ученици в училището - на първокласниците. Четвъртокласниците поканиха на гости децата от ПГ към училището и им подариха образователни игри и книжки. Прочетохме им и една от книжките. С трепет малките деца разлистваха книжките. Четенето продължава - учениците четат в междучасието в къта за четене в класната си стая.
 

ДЕН ЧЕТВЪРТИ, четвъртък 14 декември 2017 г. - Маратон на четенето. Учениците от трети и четвърти клас направиха маратонно четене. Обещахме си всеки ден да отделяме време за четене.
ДЕН ПЕТИ, петък 15 декември 2017 г. - Разсъждавахме по темата: "Обичам да чета, защото...". Нашето четене продължава в домашна обстановка - ще четем на мама, баба, татко в почивните дни. Те ще ни четат и разказват приказки. Защото обичаме да четем!
ЛИНК: в YOUTUBE 




Седмица на четенето - 23 - 29 октомври




ДЕН ПЪРВИ - Родителите ни четат откъс от приказка; Разбрахме, че четенето е за цял живот, че любовта към книгата се създава в ранно детство.
ДЕН ВТОРИ - Децата от Подготвителната група изработиха книжки. Работиха усилено и резултатът е налице. Малките първокласници посетиха НЧ "Наука-1919 г.", където се запознаха с книгата, реда на взимане на книжки от читалищната библиотека. Получиха много ценни уроци от г-жа Светлана Николова - библиотекар, и, естествено - подаръци и почерпка.
ДЕН ТРЕТИ - "Маратон на четенето" - Четвъртокласниците посетиха децата от Подготвителна група към училището и им подариха "четящо човече" с послание. Маги разказа на децата какво ги очаква в училище - да не се плашат, защото учителите са много добри и подкрепящи. Третокласниците четоха на учениците от I клас. Шестокласнички прочетоха важни факти за 1 ноември и за Иван Вазов на децата от втори, трети и четвърти клас. Йорданка Калоферова, ученичка от V клас, представи свои авторски книги на най-малките ни ученици.
ДЕН ЧЕТВЪРТИ - Учениците илюстрираха момент от приказка.
ДЕН ПЕТИ - Ученици от III, IV и VI класове разсъждаваха на тема: "Обичам да чета, защото..." - като завършек на Седмицата на четенето в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово. ДЕН ШЕСТИ И СЕДМИ - Домашно четене

Мариана Иванова, гл. учител     

Втори етап 2016/2017



"Ние четем" в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово



В периода 10 - 14 октомври 2016 г. в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово се проведе първата от инициативите, свързани с четенето. Седмицата 24 - 28 април 2017 г., проведохме втората инициатива - "Седмица на четенето".




Национална седмица на четенето в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово


 За поредна учебна година ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово се присъединява към отбелязването на Националната седмица на четенето. Ето и нашата Програма на дейностите. Обобщена информация и снимков материал ще Ви изпратим след края на инициативата. 



Първи етап 2015/2016
 
Участие на второкласниците в „Бисерче вълшебно” 2016 г.


 Второкласниците от ОУ „Христо Ботев” – с. Крумово станаха част от почетното жури и получиха грамотите си от „Бисерче вълшебно” 2016 г.

Как децата от II клас на ОУ „Христо Ботев“ в с. Крумово си набавиха част от книгите, номинирани в „Бисерче вълшебно”?

Учениците от втори клас при ОУ „Христо Ботев“, с. Крумово, се запознаха с правилата на инициативата „Бисерче вълшебно“. Второкласничката Рая Толева, в качеството си на посланик, разпечата информация от сайта и запозна съучениците си с правилата. Госпожа Иванова прочете номинираните заглавия и всички двадесет и четири ученици си избраха книжка, която да прочетат. Стигнахме до въпроса: Как да си набавим тези книжки? По идея на учениците, и с помощта на родители, събрахме хартия и пластмаса, които предадохме на пункт за изкупуване на вторични суровини. През есента учениците събираха кестени, които предадохме на пункт за изкупуване на кестени. И така – ето ги паричките за книжките! Закупени бяха 12 книжки и четенето започна! С изобретателност и упоритост, с помощта на класния ръководител и родителите, учениците прочетоха книжките, гласуваха и получиха грамоти. Журито присъди наградата на книгата „Бъди ми приятел”, която беше от предпочетените от второкласниците книжки. Очакваме с нетърпение тегленето на наградите за журито и наградите за Активните бисерчета.





Походът на книгите

2 – 23 април 2016 г.


 „Походът на книгите”, който се организира в периода 2 – 23 април 2016 г., е инициатива на Асоциация „Българска книга” и е подкрепена от Министерството на образованието и науката. Маратонът е инициатива, заложена в Националния план за действие през 2015 – 2016 г. в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване грамотността.
НЧ „Наука – 1919 г.” – с. Крумово и ОУ „Христо Ботев” – с. Крумово се включиха в инициативата със следните мероприятия:

4 – 7 април 2016 г.
1.    Конкурс за изработка на маска на тема: “Моят любим герой от приказките” (съвместна инициатива на НЧ „Наука – 1919 г.” – с. Крумово и ОУ „Христо Ботев” –с. Крумово). Конкурсът се проведе в библиотеката на читалището.


11 – 15 април 2016 г.
1.     „Да прочетем на децата” – В продължение на 5 дни на Фейсбук-страниците на НЧ „Наука – 1919 г.” и на ОУ „Христо Ботев” – с. Крумово бяха публикувани по една приказка, която всеки родител да прочете със своето дете. Родителите направиха снимки и ги изпратиха, за популяризиране на инициативата.
2.    „Да творим заедно” – учениците участваха в работилничка в НЧ „Наука – 1919 г.”, където сами изработиха книгоразделители.
3.    „Приказка ми прочети” – първокласниците прочетоха любима приказка на децата от ПГ в училището.
4.    Децата от ПГ сами изработиха и илюстрираха книжка. Изработиха и книгоразделители.

18 – 23 април 2016 г.
1.    Проведохме „Състезание за най-добър четец и разказвач” по класове. Учениците сами излъчиха победителите в тази категория.
2.    „Езикът, който ни събира и разделя” – Проведохме състезание по правопис за учениците от прогимназиален етап и краснопис за учениците от начален етап в ОУ „Христо Ботев” – с. Крумово.
3.    „Да напиша приказка” – инициатива на Йорданка Калоферова, III клас, автор на детска книжка. Йорданка Калоферова разказа как е започнала да пише книгата си. Разговорът беше много вълнуващ за всички ученици.
4.    „Походът на книгата”. Второкласниците обмениха книги с второкласниците от училището в с. Цалапица. С трепет очаквахме пуснатите на свобода книги, а и нашите приятели, второкласниците от Цалапица, очакваха нашите. На един дъх прочетохме получените книжки. Осъществихме онлайн видеовръзка между двата класа, споделихме впечатления от прочетените книги и отправихме нови предизвикателства. Сдобихме се с нови приятели.
5.    Първокласниците бяха на гости на библиотеката в НЧ „Наука – 1919 г.” Най-малките читатели се запознаха с реда на ползване на книжка от библиотеката.
6.    Изготвихме изложба „Моята любима книга – илюстрация”. Децата се изявиха като илюстратори и художници.
7.    Отчетохме инициативите, свързани с „Походът на книгите”. Наградихме изявилите се през периода ученици.
Клипче от мероприятията през този месец обобщихме тук: https://www.youtube.com/watch?v=IHJ3mJ16xRI


Ние няма да спрем дотук! Ще продължим да се срещаме с книгата. А Вие?

НАЦИОНАЛНА СЕДМИЦА НА ЧЕТЕНЕТО

07 – 13 декември 2015 г.
  През учебната 2015/2016 г. ръководството и екипът на ОУ „Христо Ботев“ работи приоритетно съобразно дейностите от Регионалния план за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността. С оглед на реализиране на целите и дейностите от Плана, в училищния учебен план, както и в работата на МО в училището бяха заложени редица мероприятия, едно от които е включване в национални и регионални мероприятия, свързани с четенето. По повод Национална седмица на четенето разработихме следната програма:
Национална седмица на четенето
07 – 13 декември 2015 г.
Понеделник
Откриване на Национална седмица на четенето: „Чета, защото…”
Вторник
„Най-добър четец” – състезание за най-добър четец и разказвач (по класове)
„Приказка да ви прочета…”
– големи четат приказка - съвместна инициатива на ОУ „Христо Ботев” и  НЧ „Наука – 1919 г.”
Сряда
Езикът, който ни събира и разделя
Състезание по КРАСНОПИС (I – IV клас) и ПРАВОПИС (V – VII клас)
Четвъртък
Маратон на четенето – „Аз чета изразително” – състезание за изразително четене на известно стихотворение
Петък
Ден на книгата - Моята любима книга „– представяне на любима книга, любим автор
Илюстрация на любима книга
Събота
Чета на мама и татко
Неделя
Любима приказка на мама и татко
Закриване на Национална седмица на четенето и представяне на резултатите

Каним родители да присъстват и да вземат участие в нашите инициативи и открити часове.

Програмата вече е качена на платформата „Ние четем“. Ето и кратко резюме на дейностите, реализирани през седмицата.


1. Детската градинка (ПГ) към ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово в Националната седмица на четенето.

2. Съвместна дейност с НЧ „Наука – 1919 г.“ – с. Крумово.
Партньорството с НЧ „Наука – 1919 г.“ – с. Крумово не е от днес. Училището и читалището осъществяват съвместна дейност от много години. Работим в една посока – културното израстване на малките ученици.
2.1. Големи ученици четат на най-малките деца и им подаряват книжки.

3. Състезание по краснопис в начален етап на основна образователна степен.
3.1. Малките ученици влагат много старание. Знаят, че след като напишат четливо и красиво текста, ще оцветят и работния лист. Направихме изложба с най-добрите работи. Директорът г-жа Генчева връчва награди – грамоти за тези, които са вложили най-голямо старание.

4. Състезание по правопис в прогимназиален етап на основна образователна степен.
            4.1. Изготвихме зложба на най-добрите работи по правопис. Директорът г-жа Генчева отчита резултатите от състезанието. Публиката – малки ученици, които се възхищават на уменията на по-големите.
            
5. Състезание за най-добър четец.
            Състезанието за най-добър четец беше много емоционално и оспорвано. Не липсваше напрежение, но пък усилията си струваха. Децата знаят мъдростта: „Дете, което чете, утре ще бъде възрастен, който мисли“ и с всяка поредна инициатива все повече я осмислят. Конкуренцията беше много голяма. В крайна сметка безпристрастното жури излъчи по един победител от всеки клас.
            5.1. Участниците в състезанието за най-добър четец.
            5.2. – Наградените в състезанието.

            6. Конкурс за най-добър илюстратор на приказка.
            6.1. Работим много задълбочено, почти като истински художници, вникваме в съдържанието на текста и караме белият лист да оживее в ръцете ни.
            6.2. Грамотите за отличилите се илюстратори, изложбата на илюстрации към приказки и награждаването.

            7. Чета на мама и татко.
            Тази задача планирахме за почивните дни. Не очаквахме кой знае какво да се случи, но пък резултатите ни изненадаха приятно. Родители споделиха снимки и впечатления от ефекта, който е предизвикала задачата. Децата обещали, че няма да четат само в този ден, заради инициативата, а и ще го правят винаги, когато имат време и добри слушатели.
            7.1., 7.2., 7.3., 7.4., 7.5. – Четем вкъщи на мама и тати.

            8. Любимата приказка на мама и тати от детството.
            Знаем, че това ще е един от най-емоционалните дни. Да се докоснем до детството, което са имали мама и тати – незаменимо. Това сближава, внася уют в отношенията, децата усещат магията на книгата и заживяват в безкрайния свят, който тя описва.
            8.1., 8.2., 8.3. - Мама и тати ни разказват любимата си приказка от детството.

            Инициативите за повишаване на грамотността не свършват със седмицата, която измина. Споделяме всички дейности на страницата на училището във Facebook  и в бъдеще разчитаме на подкрепата и съпричастността на родителите за постигане на по-високи резултати.


Програмата на ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово, общ. Родопи за отбелязване на Националната седмица на четенето от 07 до 13 декември 2015 г.
Екипът на ОУ "Христо Ботев" е твърдо убеден, че повишаването на грамотността е един от значимите фактори за развитие на всяко общество и работим в насока да положим основите на едно грамотно и добре образовано поколение.





ИНИЦИАТИВА „ПРОЧЕТИ МЕ“ – ВТОРИ КЛАС

  През учебната 2015/2016 г. учениците от втори клас от ОУ „Христо Ботев“, в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността и планираните дейности в плана на МО – начален етап в училището, се включиха в инициативата на Българската асоциация по четене „Прочети ме“. Още в началото на месец ноември класният ръководител подаде заявка за присъединяване към инициативата в групата във Facebook, където участват класове от цялата страна. Това е група за споделяне на идеи за насърчаване на четенето сред малките ученици. В тази група класовете си отправят предизвикателства, свързани с четенето. Колеги разменят идеи, снимков материал от проведени инициативи.
Като начало класният ръководител, съвместно с родителите, осигуриха мотивираща среда в класната стая. Направи се библиотечен кът, родители направиха скамейка (специално място за четене), на която да може комфортно учениците да седнат, за да четат. Първоначално второкласниците донесоха свои книжки, в последствие, въодушевени от случващото се, родителите осигуриха спонсори и закупиха нови книжки за децата, така се обогати библиотечният фонд. За Коледа очакваме още книжки като подарък, с които ще продължим да обогатяваме библиотеката. Всяко дете има читателски картон, имаме библиотекар, който записва в картона прочетените книги. Постепенно децата започнаха да използват всяко свободно време (в междучасие, между различните дейности в целодневната организация на учебния ден), за да четат. Всеки месец се излъчва „читател на месеца“ – тези от учениците, които са прочели най-много книжки. В стаята имаме „дърво на прочетените книжки“, на което добавяме „листенца“, с надеждата в края на годината то да е отрупано с листа. Така, прашинка по прашинка, поставихме началото. Със следващия снимков материал ще илюстрираме какво постигаме.

1.1, 1.2., 1.3. – Началото на инициативата.

2.1. - С удоволствие четем и се учим да правим информационни книжки на любима тематика (Lapbook).

3.1. - Специалното ни място за четене.

4.1. - Голяма е радостта ни от книжките, които родителите ни дариха.
           
            5.1. - Потърсихме книжки, които са чели в детството си мама и тати и намерихме такива.

            6.1. - Получихме много специален подарък, книга-съкровище, „История славянобългарска“, която ни донесе от Атон дядо на второкласник.

            7. Докоснахме се до „голямата книга“ – така второкласниците нарекоха Тълковния речник на българския книжовен език.
           
            8.1, 8.2. - Ето така изглежда „дървото на прочетени книжки“ почти два месеца след началото на инициативата „Прочети ме“.

            9.1. - Заслужени награди – „читател на месец декември“.

            Второкласниците се включиха и в Националната седмица на четенето, която се проведе в училището ни.

Мотивираща е мисълта да направим така, че у децата, които отглеждаме днес, да запалим искрицата на любовта към книгата; да ги заразим със словото и магията й, за да успеят да съпреживеят емоционално прочетеното. Всеки ден правим стъпка напред към сдружаването с книгата. По този път не сме сами, подкрепяни сме от ръководството на училището, от родителите ни и вярваме, че ще успяваме.

Няма коментари:

Публикуване на коментар