Ние четем в СУ „Димитър Матевски“
Осми етап 2022-2023 година
Героите на Луис Карол оживяват в изнесения час по английски език в библиотеката
Госпожа Ж. Орманова с нейните възпитаници от 8. а клас проведоха един незабравим час по английски език сред лавиците в читалнята на училищната библиотека на СУ "Д. Матевски", гр. Пловдив. Тук те работиха върху познатото от световната класика за деца произведение „Алиса в страната на чудесата".
В началото домакинът – г-жа Атанасова, запозна присъстващите с творческия път на автора, показа фондовите екземпляри от заглавието в превод и раздаде по едно копие от английската версия на книгата с логото на издателство „Express publishing” на всяка двойка участници в срещата.
С весело настроение и много забавление учениците влизаха в роля и в резюме представяха своя герой на английски език, като го демонстрираха чрез ръкавична кукла. Така в този интерактивен урок те затвърдиха умението четене с разбиране на непознат текст. После имаха възможност да проследят анимационната версия на филма от диска към книгата, като слушаха автентичен говор и превеждаха вкупом. По този начин пък усъвършенстваха умението слушане с разбиране.
За затвърдяване в края на урока госпожа Атанасова зададе въпроси върху съдържанието на творбата и по-значимите моменти от живота на автора.Четем и експериментираме с мама
Виктория Велчева от 3. „б“ клас експериментира рецепта с морски дарове от фондовата кулинарна книга от училищната библиотека „Преоткрий своето вкъщи“ съвместно с мама у дома и аранжира със стил трапезата.
Чудомировите „Нашенци“ на фокус в библиотеката на СУ „Д. Матевски“
В рамките на Месеца на четенето и авторското право в два поредни дни ученици от 7. и 8. клас имаха възможността да проследят документалния филм за единствения в страната Литературно-художествен музей в Казанлък, носещ името на Чудомир. Присъстващите направиха една виртуална разходка из работния кабинет на известния сатирик и художник Димитър Чорбаджийски, ателието на съпругата му, библиотеката с книгите му, залата с прозрачните акварели. От разказа научиха за житейския и творчески път на яркия и разностранен артист, както и за обичаните му герои Лъжлив Съби, кака Сийка, дядо Рачо Чобана и др. Последните са обрисувани цветисто с думи от автора и акварелни краски и изпъкват с очарователното си хитроумие, неподправено простодушие и прагматична житейска мъдрост.
Ученици представиха томовете на Чудомир от оформения тематичен кът, самостоятелно подбраха крилати негови мисли, четоха ги пред аудиторията и ги анализираха съвместно с библиотекаря.
Програмата продължи с радиотеатър – великолепния прочит на разказите „Фрос Мувитон“ в изпълнение на Татяна Лолова и „Провинциалисти“ в изпълнение на Виолета Бахчеванова. От инициатора на събитието – библиотекаря г-жа Атанасова, присъстващите узнаха за разликата между плоския, коремен хумор и този с принадената стойност. В края на срещата се направи обобщение, че хуморът се ражда от радостта. От радостта се ражда и отношението на човека към света и към себе си. Проявления като крайна ирония и сарказъм унижават другия или омаловажават личността му и са подводни камъни, от които би следвало да се пазим. Свободната зона за хумора е хуморът към самия себе си, т.е. самоиронията.Час
по извънкласно четене в библиотеката на училището
В поредни дни ученици от 3д клас с класен ръководител г-жа Василка Гайдажиева и 3а клас с ръководител г-жа Мургова проведоха урок по извънкласно четене сред арт пространството на училищната библиотека. Децата имаха възможност да решават езикови и задачи с творчески характер, подготвени от библиотекарката г-жа Д. Атанасова, като: удържане на реда при четене, преодоляване на ограничено четивно поле, смислова догадка, игри с рими и асоциации. След прочита на стиховете от книжката „Шарено детсво“ от Дим К. Дим четците трябваше да дадат име на придружаващата текста илюстрация. Получи се вълнуваща връзка автор – илюстратор – рецепиент. Учениците затвърдиха овладяването на уменията за художествено възприемане на кратки литературни текстове. Тук езиковото и литературното обучение се осъществиха в единство.Учениите от 2а клас с класен ръководител г-жа Р. Петрова и тези от 2г клас с кл. ръководител г-жа Яна Митева също се включиха активно в тази инициатива.
С ученици от 2д клас с класен ръководител г-жа Мима Здравкова се проведе урок за формиране на умения за работа с различни източници на информация – речници, справочници и енциклопедии. Така четенето се осмисли като основна форма на художествена комуникация и остави траен спомен у посетителите наред със съпътстващата уютна среда и беседата.
Международен ден на детската книга
1) Книги, които препоръчваме да прочетете
2) Изработка на любимите книжки на децата, в които описахме :
- Защо харесваме книгата ?
- Кой е любимият ни герой ?
- На какво ни научи книгата?
В Международния ден на детската книга учениците от 2 и 3 клас в СУ ,,Димитър Матевски" гр. Пловдив и техните класни ръководители - Елена Раевска и Ваня Тодева, отбелязаха събитието с викторина, изразително четене на непознат текст, песни и костюми от любими приказни герои ,,В света на вълшебните приказки".
Андерсеновите
истории, четени и днес с въодушевление
По
повод предстоящия Международен ден на детската книга учителите от ЦДО – Светла
Ненкова и Ивета Панева, заедно с училищния
психолог и библиотекар проведоха конкурс с ученици от вторите класове за
изразителен прочит на непознат текст – откъс от Андерсенова приказка.
Преди
обявяването на старта библиотекарката запозна накратко присъстващите с необичайното
подреждане на живота на обичания от малки и големи разказвач на приказки и с
богатото литературно наследство, което е завещал на света – 168 приказки и 1000
стихотворения. Тя акцентира и върху безкрайните му пътешествия из Европа,
включително и България, попадаща в рамките на Османската империя по това време.
По
регламент в рамките на три минути всеки състезател трябваше да прочете откъс от
приказката „Новите дрехи на царя“. След кратки дебати журито присъди първа,
втора и две трети награди. Всички участници в надпреварата получиха грамоти.
За
стихване на емоциите и с идеята за запознаване на аудиторията с това как
книгите на Андерсен се превръщат в книги с продължение – анимацианни филми по
едноименните творби, изложби, куклени постановки и др., срещата завърши със слушане
на част от радио приказката от Златния фонд на БНР – „Малката кибритопродавачка“
в изпълнение на Лидия Вълкова.
Международен ден на ръкописното писмо
Във връзка с 23 януари – Международен ден на ръкописното писмо и на почерка и в изпълнение на т. 1.1.7. от Регионален план за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността, в СУ „Димитър Матевски“ – гр. Пловдив се отбеляза 23 януари – Ден на ръкописното писмо/на почерка. В инициативата участваха всички ученици от начален етап.
С особен интерес се включиха първокласниците, които с вълнение участваха във вътрешно-училищното състезание между 6 –те паралелки с излъчване на победители.
Национална седмица на четенето 22.10-26.10.2018 г.- втори „д“ и „а“ при СУ „Димитър Матевски“- Пловдив

На 23.10.2018г. в класната стая на втори „д“ клас бе даден старт на маратона на четенето.Началото бе поставено от родителите.Госпожа Кръстина Стоенчева и госпожа Елка Танева донесоха и прочетоха творби от своите любими детски автори.Второкласниците имаха възможност да задават въпроси на своите гости.Госпожа Елка Танева изненада учениците,като им подари книгата „Приказки за цялото семейство“.Идеята и е книгата да бъде прочетена в семействата на всяко дете.На следващия ден второкласниците се включиха в състезанието за „Най-добър четец“.Журито-госпожа Гергана Кръстева,Ася Танева и Матео Георгиев излъчиха победител-Даниел Йорданов. Второто място бе за Джорджия Аксиева ,а третото за-Симона Иванова.Всички те получиха награди,а победителят получи и грамота.
На 25.10.2018 г.второкласниците влязоха в ролята на художници.Те изработиха кориците на любимите си книги.В края на седмицата учениците имаха среща с детската писателка Зорница Христова.Авторката представи своята книга „Умножение без уморение“.По забавен начин второкласниците научиха какво е това умножение.С желание четоха заедно с авторката и отговаряха на римуваните загадки.Накрая имаха възможност да зададат въпросите си и да получат автограф.
Седмицата на четенето завърши,но маратонът продължава.Учениците от шести клас често ни гостуват.Те обичат да четат,а второкласниците с удоволствие ги слушат и дори се състезават с тях.
Презентация
Дейности през Националната седмица на четенето
/втори класове/
В Националната седмица на четенето 22.10.18 г. – 26.10.2018 г. стартирахме с илюстрация на любим приказен герой. Уредени бяха изложби в класните стаи. Учениците разказваха свои любими приказки.
В следващия ден продължихме с „Маратон на четенето”, в който участие взеха ученици от 4-ти и 5-ти клас. Големите ученици четоха приказки с поуки на второкласниците в класните стаи.
В средата на седмицата проведохме конкурс „Най-добър четец”, съвместно по два класа, отново по класните стаи. Тричленно жури от ученици излъчи най- добре представилите се от групите.
През следващия четвърти ден от Националната седмица на четенето по проект бяха изработени книжки с приказки, в които децата проявиха креативност и въображение.
В петъчния следобед на 26.10.18 г., във видеозалата на училището, завършихме със среща с авторката на книгата „Умножение без уморение”- Зорница Христова.
Децата четоха откъси от нея и получиха автографи.
Завършихме с отправено послание към тях, че: Дете, което чете днес, утре ще бъде човек, който мисли!
Учениците от I-ва група на III „А“ и „ В“ клас при СУ „ Димитър Матевски“- град Пловдив се включиха в Националната седмица на четенето.Тя започна вълнуващо с инициативата за насърчаване на детското четене „Разказвачът на приказки представя“ , като осъществихме среща с писателката Цвета Белчева.Тя очарова учениците с магнетичното си присъствие и в края на срещата подари на всяко дете книгоразделител с автограф . Третокласниците рисуваха картини на тема : „Любимият ми приказен герой“ . Всеки ученик представи герой от любима приказка и обясни с какво го е спечелил .Децата активно се включиха в инициативата „Донеси любимата си книжка, да я прочета и аз“. Създаде се библиотека в класната стая и сформирахме читателски клуб. Седмицата на четенето закрихме със състезанието за „Най-добър четец“, което проведохме с първенците по четене от всички трети класове. Чрез гласуване бе излъчен победителят, който получи почетната грамота. Седмицата на четенето отминава,но ние няма да спрем до тук и ще продължим да насърчаваме четенето , като всеки месец ще даваме възможност на учениците да изявяват своите читателски умения и четивна техника.Ще продължаваме да избираме „Най-добър четец на класа“ и „Най-активен читател“.
Няма коментари:
Публикуване на коментар