Ние четем в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово
Осми етап 2022-2023
Четящо човече
В навечерието на Деня на народните будители, децата и учениците от ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово, се включиха в Националната седмица на четенето.
Инициативата се провежда в изпълнение на т.9.3.1. от План за дейността на РУО – Пловдив за учебната 2022 – 2023 година. Стремежът ни е, чрез включването в инициативата, да популяризираме добри практики и отношение на децата и учениците към книгата, да способстваме за развитие на читателската активност и творческо писане.
Най-малките, децата от Подготвителна група към училището, изработиха къщите на трите прасенца, впечатлени от едноименната приказка на Братя Грим.
Седмицата премина с множество дейности, свързани с интереса на децата към четенето, по предварително заложена програма.
В първия ден малките ученици твориха по темата „Илюстрация на любима приказка“. Първокласниците изписаха с пластилин думи с изучените до момента букви, изработиха от хартия „Четящо човече“, което ще бъде неотменно до тях в периода на ограмотяването.
Вторият ден премина емоционално. На гости ни бяха родители, които прочетоха любима приказка от детството си. В прогимназиален етап се проведе конкус „Най-добър четец“.
В третия ден от инициативата четвъртокласниците посетиха децата от Подготвителна група към училището. Четвъртокласниците прочетоха приказка на децата и им подариха ръчно изработени картички и нови детски книжки. Четвъртокласниците бяха гости и на най-малките – първокласниците. Зарадваха ги с подаръци и книжки за класната библиотека. Шестокласниците бяха гости на второкласниците. Запознаха ги с традициите и празниците в българския фолклор – Димитровден.
Четвъртият ден най-големите ученици от начален етап показаха умения за четене на известни басни, поставени в различни позиции и с препятствия за тяхното бързо прочитане. Антискучното четене се оказа интересно и предизвика радост. Учениците от прогимназиален етап имаха творческа задача да напишат есе на тема: „Чета, защото...“.
Във всяка инициатива, свързана с четене, учениците от ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово се включват активно и с желание. Четенето продължава!
Седми етап 2021-2022
"Походът на книгите" (02.04.2022 г. - 23.04.2022 г.)
В цял свят на 2. април се чества Международният
ден на детската книга. Неслучайно празникът съвпада с рождения ден на датския
писател Ханс Кристиан Андерсен, който е създал едни от най-великолепните
приказки на всички времена. От малък е надарен с богато въображение и
артистични заложби, има развита фантазия и винаги е замечтан. Светът около него
оживява – купичката, лъжичката, вилицата, уличният фенер... и разказва
собствена история. "Няма по-хубави приказки от тия, които създава самият
живот", казва Андерсен, с което показва колко правдиви и истински са
неговите истории.
И тази година в ОУ "Христо Ботев" -
с. Крумово отбелязахме с инициативи, някои от които съвместно с НЧ "Наука -
1919 г." - с. Крумово, "Походът на книгите" в периода 02.04.2022
г. - 23.04.2022 г.
Учениците от трети и от четвърти клас почетоха
Деня на книгата с четене в домашна обстановка. Третокласниците създадоха и
илюстрации на приказки. Четвъртокласниците изготвиха елекронни книжки в
платформата WriteReader.
По инициатива на читалището, децата от ПГ чуха
"Вкусна бъркотия" на Евгения Войнова, а Митко от 3. клас прочете
приказката "Лисицата и таралежът". След това децата от
подготвителната група изработиха единия от героите в приказката - лисичка от
хартия, и разгледаха книжките, които бяха донесли от читалището.
На среща в читалището, деца донесоха свои
книжки, разгледаха ги и ги обсъдиха, решаваха ребуси, лабиринти, загадки,
четоха и всеки от тях изработи по един книгоразделител.
На гости на четвъртокласниците бе известният
пловдивски художник Иван Чакъров - бивш възпитаник на училището ни. Той прочете
на учениците едно от писмата на Патиланците от едноименната книга на Ран
Босилек (Генчо Негенцов). Художникът нарисува на дъската кон и постави задача
на учениците да го преобразят в литературен герой. Четвъртокласниците бяха
активни - превърнаха коня в Еднорог и в Пегас. Впечатляваща бе срещата на
учениците с Иван Чакъров. Той е автор на портретите на Ботев и Левски до
географската карта в двора на училището ни и много помага на училището ни,
за което му благодарим.
„Какъв ще бъде утрешният свят силно зависи от въображението
на тези, които се учат да четат днес“, казва Астрид Линдгрен.
И тази година учениците от ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово, се включиха с различни инициативи, за да отбележат Международния ден на ръкописното писмо/почерка (Handwriting Day). Всеки човек притежава различен почерк. Почеркът ни се оформя и променя с времето, но носи свой индивидуален отпечатък. Изкуството на почерка е изобретено 3400г. пр.н.е. в Месопотамия, но добрите умения за писане и днес са знак за статут.
Най-малките ученици, от 1.клас и 2.клас, се запознаха с началото на развитието на писмеността. Те научиха много неща - за първите просветители, за писането на пясъчник и върху дъска с парафин, както са се обучавали в килийните училища през Възраждането. Разбраха, че в стари времена всяка буква не е била само буква, а е означавала и дума – този факт много ги впечатли. Те положиха старание и красиво преписаха текстове в тетрадките си. Добавиха и рисунки, с които илюстрираха написаното.
Третокласниците имаха творческа задача – да създадат приказка. Много и разнообразни бяха текстовете, които създадоха и богато илюстрираха с рисунки. Учениците от 3.клас и от 4.клас имаха за задача да напишат писмо. Писането на писмо се изучава в часовете по български език и литература в начален етап. Учениците от 4.клас разгледаха и различни варианти, които същестуват в изписването на буквите – изключително красиви и атрактивни по време на Възраждането, изпълнени с много символи, знаци. Те разгледаха графични колекции от т.нар. заглавки (стилизирани букви), опитаха се сами да създадат подобни. Създадоха постер по темата. По този начин те се докоснаха до изкуството на писането. Учениците споделиха, че са виждали такива заглавки в някои от книгите с приказки, които са чели.
Учениците от прогимназиален етап се включиха с радост в инициативата "С Ботев в сърцата", свързана с Деня на ръкописно писмо - 23.януари. Те преписваха известни мисли и цитати от творби на патрона на нашето училище - Христо Ботев. Седмокласниците също се присъединиха, въпреки, че се обучават в ОРЕС.
Въпреки факта, че в света на дигитализацията клавиатурата измества писането на ръка, днес учениците ни доказаха, че ръкописното писмо е живо. Инициативата създаде емоция, която дълго ще се помни.
2. Клип в youtube на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=N4bpTZtB_6M
Шести етап 2020-2021
ОТБЕЛЯЗВАНЕ НА ДЕНЯ НА РЪКОПИСНОТО ПИСМО/НА ПОЧЕРКА, 23.01.2021г. В ОУ „ХРИСТО БОТЕВ“- С. КРУМОВО
Замисляли
ли сте се дали имате добър почерк? Поглеждали ли сте със завист почерка на
приятеля си? Практикуването на Вашия почерк е важно сега повече от всякога,
особено в свят, в който толкова рядко се използва като средство за комуникация.
С компютърните клавиатури често забравяме добрия стар метод на писане на ръка.
Насърчихме учениците да вземат химикал и лист и да покажат уменията си. Няма
официална причина да празнуваме Деня на почерка, но той е добра причина да
могат хората да оценят изкуството на почерка.
На 23
януари се отбелязва Денят на ръкописното писмо/на почерка (Handwriting Day). Според
историците, изкуството на почерка е изобретен през 3400 г.пр.н.е. в
Месопотамия, там хората пишели „клинопис“ – на глинена плоча. Оттам изкуството
на писане се разпространява в Египет, след това в Рим и в останалата част на
Европа. Добрите умения за писане се превръщат в знак за статут; кралските
семейства са единствените, които са научени да пишат правилно. През 1700-те
години са създадени първите училища по почерк и писане на книги, в които се
обучават писари.
С
навлизане на компютърните технологии и средства за комуникация, все по-често
стои въпросът - клавиатура или ръчно писане? Учениците от ОУ "Христо
Ботев" - с. Крумово, отбелязаха този ден по своеобразен начин. Масово бе
участието на учениците от начален етап, въпреки че в инициативата не липсваха и
представители на ученици от прогимназиален етап. Най-малките ученици, 1. и
2.клас, са много старателни при изписване на буквите. Освен препис – краснопис,
второкласниците написаха и първите си ръкописни писма. Учениците от 3. и 4.клас
тепърва оформят почерците си и е много забавно да се наблюдава този процес.
Почерците на седмокласниците ни очароваха с проява на креативност в стила на
писане.
Не се
отказваме да пишем на ръка, защото е полезно и важно. Не бива да забравяме, че
ръчното писане развива мозъка и креативността на човека. Клавиатурата не може да
замени писането на ръка. В класовете поговорихме за ръчното писане, за почерка
и как "по почерка ще ни познаят", защото той е лицето ни пред света
(в случай, че пишем писмо на някого ръчно) и, че почеркът, донякъде, показва и нашия
характер. Почеркът е толкова уникален за човека, колкото и пръстовият
отпечатък. Има и разпознаваеми почерци, напр. този на нашия патрон – Христо
Ботев. Учени твърдят, че по почерка на човек може да се разбере повече,
отколкото той би могъл да разкаже за себе си. За да се вникне по-задълбочено в
личността на човек, е създадена и науката графология. Графолозите изучават
почерка, за да определят точността на историческите документи или да направят
личностен или психологически портрет на човек.
Учениците
ни вложиха старание в препис на текстове, така се запознаха и с творчеството на
българските писатели. Старанието и красивото писане на ръка не трябва да е самоцел,
само в един ден - всеки ден трябва да се стараем да пишем чисто и красиво!
Модерно е и звучи малко налудничаво, но никога не знаеш колко забавно може да
бъде, докато не го направиш!
Инициативата
отразихме в клип, публикуван на следния линк: https://www.youtube.com/watch?v=PXpPw9s6QGk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2BNZXcO81fo-dg1O-oYXZouYHb066HyC-Q8gGoHrQjheElCuHcrnpfYfw
„ЧЕТЕНЕТО – ВЪЗМОЖНО“
Четенето - възможно, дори и в условия на Обучение в електронна среда от разстояние!
Учениците знаят, че добрият читател:
- харесва книгите;
- научава повече за авторите им;
- препоръчва на други да четат;
- чете на по-малките;
- илюстрира любими моменти от книга;
- записва си цитати от книга;
- задава си въпроси;
- преживява историите;
- представя си героите;
- преразказва;
- разговаря за прочетеното.
В изпълнение на т.1.1.1. от Регионален план за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността, ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово, за поредна година, се включва в инициативата "Национална седмица на четенето" в периода 07.12.2020г. - 12.12.2020г. със следните теми по класове:
Iа клас: „Чета, пиша и рисувам“; „Чета на мама и на тати“
Първокласниците четоха, писаха и рисуваха любими приказки. Малките, неукрепнали ръчички, създадоха великолепни преписи и ги илюстрираха. С голямо вълнение те влязоха в ролята на четци и четоха на мама и на тати.
IIа клас: „Любимите приказки на мама и на тати от тяхното детство“; „Чета приказка на братчето/сестричето си“; „Проект на тема: Обичам да чета, защото…“
В онлайн връзка чрез платформата, родителите на второкласниците разказаха любими приказки от своето детство. Много вълнуващо за малките ученици! Те бяха любопитни да разберат какви ученици са били техните родители.
IIIа клас: „Презентирам книгата, която чета“; "Със семейството пред Коледната елха с книжка в ръка"; „Препис на стихотворение от Петя Дубарова“; „Е-книжки в платформата writereader.com
Второкласниците презентираха книжка, която четат, по много интересен начин в онлайн връзка. Четоха с мама, с тати, с бати, на по-малкото си братче/сестриче; на кучето... И се забавляваха! Научиха коя е Петя Дубарова. Докоснаха се до някои нейни творби, писани за деца. Преписаха и илюстрираха любимо нейно стихотворение. Създадоха е-книжки в платформата writereader.com. Създадоха 6 е-книжки. Някои от тях можете да прочетете и да разгледате на следните линкове:
- "Коледа" - автор Мая Николова, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/b3c80275-5953-423c-9f88-f38417ae3d81
- "Моята Коледа" - автор Станислава Димитрова, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/686129d8-8b3b-461c-90d9-1b1230c786a1
- "Приятели" - автор Никол Гемишанова, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/838b0780-500e-404e-a1bf-77adee96c95d
- "Коледа" - автор Александър Андреев, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/5b585e96-0cc7-4c52-afee-533738507a4d
IVа клас: „Съчинение в рисунка“
Четвъртокласниците обичат да четат! Задачата им бе да напишат съчинение „Моята любима книга“ в рисунка. Учениците нарисуваха разтворена книга, и в нея написаха съчинението. Книгите, които те четат, са интересни и увлекателни: „Кърпена глава“; „Хари Потър и Философският камък“; „Дневникът на един дръндьо“ и др. Някои четвъртокласници споделиха в съчиненията си, че обичат да четат книги, защото те ги отнасят в друго измерение, в друг свят; че чрез книгите те си правят изводи за това кое е добро и кое – лошо.
Vа клас: „Преписвам откъс о любима книга“
Петокласниците изявиха желание да преписват откъс от любима книга. Чрез препис на любими цитати, обогатяваме речта си и по-свободно си служим с нея.
VIа клас: „Книгата, която чета – правя книжка с текст и картинки с помощта на Информационните технологии“
Шестокласниците четат по-сериозна литература. Задачата им бе да съчетаят четенето с уменията, придобити в часовете по Информационни технологии. Създадоха кратки книжки с откъси от любими книжки, като вградиха и снимка по темата.
VIIа клас: „Съчинение на тема: „Чета, защото…“
Седмокласниците разсъждаваха по темата: „Чета, защото…“. Големите ученици споделят следните мисли: „Четенето на книги е едно велико преживяване.“; „…подготвя ни за важни решения“; „…с книгите развиваме въображението си“; „Чета, защото речникът ми се обогатява.“; „…защото четенето е зарибяващо.“; „Започна ли веднъж, след това няма спиране.“; „Книгата е билет, с който бягам от реалността… Не защото не мога да живея в реалността, а защото избирам да имам сто различни живота.“.
Ние продължаваме да четем! А Вие?
„ЧЕТЕНЕТО – ВЪЗМОЖНО“
Четенето - възможно, дори и в условия на Обучение в електронна среда от разстояние!Учениците знаят, че добрият читател:
- харесва книгите;
- научава повече за авторите им;
- препоръчва на други да четат;
- чете на по-малките;
- илюстрира любими моменти от книга;
- записва си цитати от книга;
- задава си въпроси;
- преживява историите;
- представя си героите;
- преразказва;
- разговаря за прочетеното.
В изпълнение на т.1.1.1. от Регионален план за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността, ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово, за поредна година, се включва в инициативата "Национална седмица на четенето" в периода 07.12.2020г. - 12.12.2020г. със следните теми по класове:
Iа клас: „Чета, пиша и рисувам“; „Чета на мама и на тати“
Първокласниците четоха, писаха и рисуваха любими приказки. Малките, неукрепнали ръчички, създадоха великолепни преписи и ги илюстрираха. С голямо вълнение те влязоха в ролята на четци и четоха на мама и на тати.
IIа клас: „Любимите приказки на мама и на тати от тяхното детство“; „Чета приказка на братчето/сестричето си“; „Проект на тема: Обичам да чета, защото…“
В онлайн връзка чрез платформата, родителите на второкласниците разказаха любими приказки от своето детство. Много вълнуващо за малките ученици! Те бяха любопитни да разберат какви ученици са били техните родители.
IIIа клас: „Презентирам книгата, която чета“; "Със семейството пред Коледната елха с книжка в ръка"; „Препис на стихотворение от Петя Дубарова“; „Е-книжки в платформата writereader.com
Второкласниците презентираха книжка, която четат, по много интересен начин в онлайн връзка. Четоха с мама, с тати, с бати, на по-малкото си братче/сестриче; на кучето... И се забавляваха! Научиха коя е Петя Дубарова. Докоснаха се до някои нейни творби, писани за деца. Преписаха и илюстрираха любимо нейно стихотворение. Създадоха е-книжки в платформата writereader.com. Създадоха 6 е-книжки. Някои от тях можете да прочетете и да разгледате на следните линкове:
- "Коледа" - автор Мая Николова, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/b3c80275-5953-423c-9f88-f38417ae3d81
- "Моята Коледа" - автор Станислава Димитрова, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/686129d8-8b3b-461c-90d9-1b1230c786a1
- "Приятели" - автор Никол Гемишанова, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/838b0780-500e-404e-a1bf-77adee96c95d
- "Коледа" - автор Александър Андреев, 3.клас: https://app.writereader.com/library/book/5b585e96-0cc7-4c52-afee-533738507a4d
IVа клас: „Съчинение в рисунка“
Четвъртокласниците обичат да четат! Задачата им бе да напишат съчинение „Моята любима книга“ в рисунка. Учениците нарисуваха разтворена книга, и в нея написаха съчинението. Книгите, които те четат, са интересни и увлекателни: „Кърпена глава“; „Хари Потър и Философският камък“; „Дневникът на един дръндьо“ и др. Някои четвъртокласници споделиха в съчиненията си, че обичат да четат книги, защото те ги отнасят в друго измерение, в друг свят; че чрез книгите те си правят изводи за това кое е добро и кое – лошо.
Петокласниците изявиха желание да преписват откъс от любима книга. Чрез препис на любими цитати, обогатяваме речта си и по-свободно си служим с нея.
VIа клас: „Книгата, която чета – правя книжка с текст и картинки с помощта на Информационните технологии“
Шестокласниците четат по-сериозна литература. Задачата им бе да съчетаят четенето с уменията, придобити в часовете по Информационни технологии. Създадоха кратки книжки с откъси от любими книжки, като вградиха и снимка по темата.
VIIа клас: „Съчинение на тема: „Чета, защото…“
Седмокласниците разсъждаваха по темата: „Чета, защото…“. Големите ученици споделят следните мисли: „Четенето на книги е едно велико преживяване.“; „…подготвя ни за важни решения“; „…с книгите развиваме въображението си“; „Чета, защото речникът ми се обогатява.“; „…защото четенето е зарибяващо.“; „Започна ли веднъж, след това няма спиране.“; „Книгата е билет, с който бягам от реалността… Не защото не мога да живея в реалността, а защото избирам да имам сто различни живота.“.
Ние продължаваме да четем! А Вие?
Пети етап 2019-2020
ДЕЙНОСТИ ПО РЕАЛИЗИРАНЕ НА НАЦИОНАЛНАТА СЕДМИЦА НА ЧЕТЕНЕТО - 09.-15.12.2019 г.
ВЪВ ВТОРИЯ ДЕН от седмицата настана истински "Маратон" на четенето. Ученици четоха на по-малките ученици; на гости ни бяха родители, които в Час на класа четоха свои любими приказки. В този маратон се включи и г-жа Жанина Костова - зам.-директор на училището ни, която прочете (знаеше почти наизуст) любимата си приказка от нейното детство "Медената питка".
През ТРЕТИЯ ДЕН дейностите продължиха със състезания по краснопис в начален етап и по правопис в прогимназиален етап. В прогимназиален етап за победител бе излъчена Ива Караджова от 6. клас.
Дейностите, заложени и изпълнени в ЧЕТВЪРТИЯ ДЕН от седмицата на четенето бяха свързани с подаряване на любими свои книжки на по-малки деца. Второкласниците подариха любими свои книжки на първокласниците и четоха заедно. А първокласниците посетиха децата от Подготвителната група към училището и им подариха книжки.
С "Българска класическа литература" - учениците от прогимназиален етап четат вечни български творби, завърши тази седмица, наситена с разнообразни дейности.
Особена гордост е, че в Националната седмица на четенето НЧ „Наука-1919г.“ – с. Крумово проведе своя Коледен концерт, на който, традиционно, се награждават най-активните читатели на читалищната библиотека. И това бяха нашите ученици - Мая Николова (2. клас) и Даяна Шивикова (5. клас).
Но четенето не спря дотук. Продължи четене в домашна обстановка в почивните дни. Защото е уютно и топло вкъщи да четеш на мама, на баба и дядо, на по-малкото братче или сестриче. Ние продължаваме с четенето. А Вие?
За допълнителна информация изготвихме клип, събрал емоцията на Националната седмица на четенето в ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово.
„ПИСАНОТО СЛОВО ОТВАРЯ ВРАТИ“
1. Писането на ръка е добро за мозъка.
2. Писането на курсиви помага на децата по-добре да разбират думите. По някаква странна причина това им помага да събудят мозъка си, да развият други важни умения.
3. Ще могат да четат стари текстове, тефтерчето на Левски, стари писма и т.н.
4. Доказано е, че писането на ръка помага на деца, страдащи от дислексия.
5. Не на последно място, бележките, написани на ръка, са далеч по-ефективни от един безличен имейл.
Чрез тези мисли учителите насочиха учениците към отбелязването на 23 януари – Ден на ръкописното писмо/на почерка. Откакто все по-често ни се случва да използваме двуеточието и дясната скоба, за да изразим радост или усмивка, страстите, облечени в думи, позатихват и на тяхно място се появяват кратките, но изразителни емотикони. Освен краткост, писмата в днешно време се отличават и със светкавична бързина, тъй като вече обменяме информация по съвсем различен начин. Общуваме толкова бързо, че в суматохата като че ли загубваме или просто пропускаме част от посланията. Постоянен е достъпът до електронна поща, всички роднини, приятели, познати са „на eдин клик“ разстояние. Дали обаче не губим по нещо от раздялата с добрите стари писма…?
В инициативата се включиха учениците от начален етап и петокласниците. Най-малките ученици, първокласниците, показаха умения, като чрез моделиране с пластилин, изписаха имената си. Забавляваха се и бяха много щастливи и горди от резултата. Те проведоха и състезание по краснопис и оформление на текст. Състезания по красиво писане се проведе и в останалите класове от начален етап в ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово.
Редица изследвания доказват, че връзката между писането на ръка и образованието и далеч по-дълбока, отколкото ние си представяме. Писането на ръка спомага да „задържаме“ повече и по-бързо информацията, която ни трябва, както и да генерираме повече идеи. Психолози твърдят, че писането на ръка отключва мозъка. Надяваме се и работим в посока красивото писане да не е само за ден, защото „Писаното слово отваря врати“.
НАЦИОНАЛНА СЕДМИЦА НА ЧЕТЕНЕТО
22 – 26 октомври 2018г.
Грамотността е основа за растеж във всички области. В изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността, ние, учителите от ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово, се присъединяваме към инициативата и подкрепяме максимата: „Един час прекаран в четене, е час, откраднат от Рая“ (Тома Уортън).
ДЕН ПЪРВИ, 22 октомври 2018 г.
Учениците четоха - „Антискучно четене“. Чрез творчество и иновации, в различни варианти бяха поднесени текстове, които не ги затрудниха. Децата изпитаха удовлетворение от интересния начин на представяне на текстовете и със завидно умение се справиха с поставените задачи („палав текст“, „намери думите в текста“, „четене наопаки“, „четене със задача“, „няма ред“, „четене с решетка“, „въртящ текст“, „текст с картинки“, „заплетен текст“, „непрекъснат текст“, „замъглен текст“, „объркан текст“, „скрит текст“, „четене с липсващи букви“, „обърнат текст“, „диафилм“ и „филм“).
Група ученици от 4. клас посетиха малките деца от Подготвителна група към училището и прочетоха любими приказки и разкази. Децата бяха запленени от прочетеното от големите ученици и слушаха в захлас. „Помогни ми да прочета“ се оказа доста интересна инициатива за децата от Подготвителна група.
Тъй като първия ден от Националната седмица на четенето съвпадна с провеждания в училище Ден на таланта , учениците от начален етап, включени в секция „Рисувам“, илюстрираха любими приказки.
ДЕН ВТОРИ, 23 октомври 2018 г.
Учениците от прогимназиален етап разсъждаваха на тема: „Чета, защото…“. Най-активните ученици от 5., 6. и 7. клас представиха в писмен вид изложенията си.
ДЕН ТРЕТИ, 24 октомври 2018 г.
„Най-добър краснописец“ - Учениците от 1. и 2. клас показаха чрез красиво писане как са овладели основните форми на графичната и писмената система на българското писмо. Първокласниците апликираха и моделираха изучените букви и „изписваха“ с тях учени думички.По-големите ученици от начален етап, учениците от 3. и 4. клас пък проведоха състезание „Най-добър четец“. Петокласниците представиха по интересен начин пред съучениците си прочетена книга.
ДЕН ЧЕТВЪРТИ, 25 октомври 2018 г.“В книгите се крие особено очарование – те ни носят наслаждение, говорят с нас, дават ни добър съвет и стават наши приятели“ (Франческо Петрарка). Както всяка година досега, един от дните от седмицата на четенето е посветен на „Походът на книгите“. В желанието си да покажат на по-малките си другарчета света на книгите, ученици от втори и четвърти клас подариха своите детски книжки на малките ученици от първи и втори клас. По този начин спомогнаха да запалят интереса у малките ученици към книгата и попълниха класните им библиотеки. Първокласниците още не могат да четат, но обещаха, щом се научат да четат, да прочетат книжките.Учениците от 5. прогимназиален клас представиха „Енциклопедия за малките“ – проекти на енциклопедична тематика, на малките деца от Подготвителната група към училището.
ДЕН ПЕТЪК, 26 октомври 2018 г.„Има множество малки начини да разширите света на детето си. Любовта към книгите е най-добрият от тях“ (Джаки Кенеди Онасис). Петия ден от Националната седмица на книгата посветихме на гостите в училище – „Петъчен гост“. Поканихме родители, които със своя пример и любов към книгата, да ни покажат какво е за тях книгата. В училищна възраст е важно да се изгради желание за четене, любопитство към книгата и познанието. А какъв по-добър начин за постигането му от това, родителите да ни покажат как го правят. Подготвителна група и класовете от начален етап бяха посетени от родители, които четоха свои любими приказки, почерпиха ни и ни подариха книжки. Личният пример е много важен за възбуждане на интереса на малкия ученик към книгата. Второкласниците отбелязаха с работни листове наближаващия празник – Деня на народните будители.Учениците от 3. и 4. клас ни показаха, че за четенето граници не съществуват. Те четоха на различни места в двора на училището, сред природата – „Четене без край“. Третокласниците показаха изработени информационни книжки (лапбук), посветени на 1-ви ноември – проект „Будители“. Четвъртокласниците също изработиха постери за празника.Изпълнихме в максимална степен инициативите, които бяхме заложили. Четенето продължава…, защото: „Хората престават да мислят, когато престанат да четат“ (Дени Дидро).
Повече информация за проведената Национална седмица на четенето в ОУ „Христо Ботев“ – с. Крумово, може да откриете на Facebook-страницата на училището и в YouTube
Трети етап 2017/2018
Ние продължаваме с четенето. А Вие?
В Световния ден на книгата и авторското право (на английски: World Book and Copyright Day (International Day of the Book; World Book Days) в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово започна поредната инициатива "СЕДМИЦА НА ЧЕТЕНЕТО". 23 април е символична дата за световната литература и е определен за честване от ЮНЕСКО при ООН. С празнуването на този ден в целия свят, ЮНЕСКО се стреми да насърчава четенето, издателска дейност и защитата на интелектуалната собственост чрез авторското право. Денят е празнуван за първи път през 1995 г. Идеята е младите хора да открият удоволствието от четенето и да зачетат приноса на тези, които допринасят за социално-културния прогрес на човечеството.
Седмицата на четенето е заложена в Годишния план на ОУ „Христо Ботев” – с. Крумово и се провежда за пореден път през тази учебна година. През ПЪРВИЯ ДЕН от седмицата четвъртокласниците поканиха малките ученици от ПГ, за да им почетат от книжките, които имат в класната си библиотека. Увлечени, впечатлени и въодушевени от представянето, децата разглеждаха с интерес енциклопедиите, от които може да се научат много и интересни неща. Участниците в инициативата "Книги за смет" бяха донесли книжките, които получиха при предаване на пластмаса за рециклиране, и почетоха на класовете си от тях.
През ВТОРИЯ ДЕН от седмицата учениците от I и II класове четоха български народни приказки. На учениците от III и IV класове, шестокласниците четоха юнашки народни песни, които много им допаднаха. Те се поинтересуваха къде могат да прочетат още от народните песни.
В ТРЕТИЯ ДЕН учениците от всички класове четоха приказки на народите и попиваха мъдростта на вековете.
ДЕН ЧЕТВЪРТИ от седмицата на четенето в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово. Третокласниците и четвъртокласниците редиха синкуейн - петстишие - стихотворение от пет реда без рима, отговарящо на правила. Продължава инициативата "Подидаскал" за един час сред учениците от VI клас. Днес ученик влезе в ролята на учител и проведе час по български език на тема: "Упражнение върху еднородни части". Ученици от прогимназиален етап четоха хайку и се запознаваха с част от културата на Изтока.
ДЕН ПЕТИ - В петия ден от седмицата на четенето седмокласниците се запознаха с лириката на един от българските класици - най-нежният български поет - Яворов. Обект на внимание бяха както творби със социална тематика като "Градушка" и "Хайдушки песни", така и прекрасните любовни стихотворения ("Две хубави очи", "Вълшебница"). Група ученици от втори, трети и четвърти клас от "Театрална магия" взеха участие в театралния фестивал "Театър - Игра - Живот", организиран от община Пловдив. Те изиграха епизод от "Вълкът срещу козата и трите й козлета" по Недялко Йорданов, с музика на Хайгашод Агасян. Учениците показаха един урок за доброто, от който разбрахме, че "макар да е жилаво злото, в човека все пак побеждава доброто". На сцената малките театрали показаха умения и артистичност. Получиха заслужени аплодисменти както от публиката, така и от журито на този форум.
Четенето продължи и в почивните дни. Четохме на открито. Четохме на братчета, на сестричета. И на домашните любимци четохме. Ние продължаваме с четенето. А Вие?
В Националната седмица на четенето в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово, в периода 11 - 15 декември 2017 г. проведохме:
ДЕН ПЪРВИ, понеделник, 11 декември 2017 г. Открихме Националната седмица на четенето. Сред учениците се проведе дискусия на тема: "Какво обичам да чета?". Децата разказваха за своите интереси, кое ги провокира да четат, научихме за любимата и предпочитана от тях тематика. Ние продължаваме с четенето. А Вие?
В Националната седмица на четенето в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово, в периода 11 - 15 декември 2017 г. проведохме:
ДЕН ВТОРИ, вторник, 12 декември 2017 г. Шестокласници и седмокласници представиха свои проекти пред четвъртокласниците. Запознаха ни с Великата Китайска стена, Колизеума, Статуята на Свободата. За малките ученици това бе много полезна и приятно поднесена информация. Любопитството на малките ученици бе голямо. Те обещаха, че ще прочетат още за тези световни паметници на културата и изкуството.
ДЕН ТРЕТИ, сряда 13 декември 2017 г. - по-големите ученици подаряват на по-малките своя книжка. Учениците от III клас подариха свои книжки на най-малките ученици в училището - на първокласниците. Четвъртокласниците поканиха на гости децата от ПГ към училището и им подариха образователни игри и книжки. Прочетохме им и една от книжките. С трепет малките деца разлистваха книжките. Четенето продължава - учениците четат в междучасието в къта за четене в класната си стая.
ДЕН ЧЕТВЪРТИ, четвъртък 14 декември 2017 г. - Маратон на четенето. Учениците от трети и четвърти клас направиха маратонно четене. Обещахме си всеки ден да отделяме време за четене.
ДЕН ПЕТИ, петък 15 декември 2017 г. - Разсъждавахме по темата: "Обичам да чета, защото...". Нашето четене продължава в домашна обстановка - ще четем на мама, баба, татко в почивните дни. Те ще ни четат и разказват приказки. Защото обичаме да четем!
ЛИНК: в YOUTUBE
Седмица на четенето - 23 - 29 октомври
Втори етап 2016/2017
"Ние четем" в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово
В периода 10 - 14 октомври 2016 г. в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово се проведе първата от инициативите, свързани с четенето. Седмицата 24 - 28 април 2017 г., проведохме втората инициатива - "Седмица на четенето".
Национална седмица на четенето в ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово
За поредна учебна година ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово се присъединява към отбелязването на Националната седмица на четенето. Ето и нашата Програма на дейностите. Обобщена информация и снимков материал ще Ви изпратим след края на инициативата.
Първи етап 2015/2016
Участие на второкласниците в „Бисерче вълшебно” 2016 г.
Първи етап 2015/2016
Участие на второкласниците в „Бисерче вълшебно” 2016 г.
Второкласниците от ОУ „Христо Ботев” – с. Крумово станаха част от почетното жури и получиха грамотите си от „Бисерче вълшебно” 2016 г.
Как децата от II клас на ОУ „Христо Ботев“ в с. Крумово си набавиха част от книгите, номинирани в „Бисерче вълшебно”?
Учениците от втори клас при ОУ „Христо Ботев“, с. Крумово, се запознаха с правилата на инициативата „Бисерче вълшебно“. Второкласничката Рая Толева, в качеството си на посланик, разпечата информация от сайта и запозна съучениците си с правилата. Госпожа Иванова прочете номинираните заглавия и всички двадесет и четири ученици си избраха книжка, която да прочетат. Стигнахме до въпроса: Как да си набавим тези книжки? По идея на учениците, и с помощта на родители, събрахме хартия и пластмаса, които предадохме на пункт за изкупуване на вторични суровини. През есента учениците събираха кестени, които предадохме на пункт за изкупуване на кестени. И така – ето ги паричките за книжките! Закупени бяха 12 книжки и четенето започна! С изобретателност и упоритост, с помощта на класния ръководител и родителите, учениците прочетоха книжките, гласуваха и получиха грамоти. Журито присъди наградата на книгата „Бъди ми приятел”, която беше от предпочетените от второкласниците книжки. Очакваме с нетърпение тегленето на наградите за журито и наградите за Активните бисерчета.
Походът на книгите
„Походът на книгите”, който се организира в периода 2 – 23 април 2016 г., е инициатива на Асоциация „Българска книга” и е подкрепена от Министерството на образованието и науката. Маратонът е инициатива, заложена в Националния план за действие през 2015 – 2016 г. в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване грамотността.
НАЦИОНАЛНА СЕДМИЦА НА ЧЕТЕНЕТО
Откриване на Национална седмица на четенето: „Чета, защото…”
„Най-добър четец” – състезание за най-добър четец и разказвач (по класове)
„Приказка да ви прочета…” – големи четат приказка - съвместна инициатива на ОУ „Христо Ботев” и НЧ „Наука – 1919 г.”
Екипът на ОУ "Христо Ботев" е твърдо убеден, че повишаването на грамотността е един от значимите фактори за развитие на всяко общество и работим в насока да положим основите на едно грамотно и добре образовано поколение.
Няма коментари:
Публикуване на коментар